Megjelent a ProArt Zeneipari Jelentés 2021 köztes kiadványa. A koncertmentes időszak hatásai

2022. 02. 08.

Megjelent a ProArt Zeneipari Jelentés 2021 köztes kiadványa, amelynek célja, hogy betekintést nyújtson a zeneipar 2020-as évébe, szemléltesse a zeneipar aktuális legfontosabb számait, folyamatait és trendjeit. 
Már egyértelműek a koncertmentes időszak hatásai a magyar zeneiparban: 
•    A 2019-es rekordévhez képest 2020-ban a pandémia következtében 70%-kal esett vissza a fellépések száma, 74%-kal csökkent az élőzenei koncertek száma. 
•    A rekordnak számító 2019-es évvel összevetve 14%-os növekedés után 2020-ra 5%-ot esett vissza a magyar hangfelvétel-iparág, így összességében egy 20,6 milliárd forintos piacról beszélünk. A fizikai hordozók forgalma közel 10%-kal csökkent, viszont 41%-kal növekedtek a streamingből származó bevételek. 

•    2020-ban 152 fesztivált tartottak meg, összesen 2261 fellépővel – ez a rendezvények számát tekintve 85%-os, a koncertek számára vonatkozóan pedig 81%-os csökkenést jelentett 2019-hez képest. 
•    A zenészek többségének kevesebb mint felére csökkent a zenei tevékenységből származó bevétele. Egy 2021-es felmérés szerint az előadóművészek közel harmada hagyhat fel a hivatásszerű zenéléssel. 
•    2020-ban 27%-kal csökkent az előző évhez képest a felosztott jogdíjak összege. 

A jelentés forrásait az Artisjus, az EJI és a MAHASZ saját adatai, a 2021-es IFPI Global Music Report, nyilvánosan elérhető rádióhallgatottsági adatok, valamint a zenészekre fókuszáló kérdőíves felmérés eredményei adták. 

A 2021-es köztes Zeneipari Jelentést a ProArt megbízásából a Hétfa Kutatóintézet és Elemző Központ készítette. 

"2021 nyarán, a jelentés készítésének kezdetekor abban bíztunk, hogy a károkat teljes mértékben fel tudjuk mérni. Mára tudjuk, hogy elhúzódó válságra kell készülnünk, így jelen kutatás csak a következmények egy részét tudja feldolgozni" - írtak a jelentésben a kutatók.

FESZTIVÁLOK

 

Míg 2019-ben a koncertek 25%-a valamilyen fesztiválon hangzott el, addig 2020-ban csak 18%- uk. 2020-ban 152 fesztivált tartottak meg, összesen 2261 fellépővel – ez a rendezvények számát tekintve 85%-os, a koncertek számára vonatkozóan pedig 81%-os csökkenést jelent.

 

JOGDÍJ

A budapestiek 45%-át tették ki a szerzői jogdíjra jogosultaknak 2020-ban, ennél viszont valamivel nagyobb arányban részesültek a felosztott jogdíjtömegből.
A 61 évnél idősebb, valamint a 31-40 éves korcsoportba tartozó előadók létszámukhoz képest nagyobb arányban részesültek előadóművészi jogdíjból 2020-ban, míg az 41-60 évesek esetén ez pont fordítva volt.

 

HANGFELVÉTEL

A fizikai szegmens csökkenésének hátterében főleg a CD-k állnak, amelyek értékesítése 16%-kal esett vissza. Ennek a típusú hanghordozónak a részesedése 59%-ról 54%-ra csökkent. Ezzel szemben a vinyl albumok a fizikai szegmens már közel a 40%-át teszik ki, és értékben 12%- os növekedést realizáltak.  Mennyiséget tekintve valamennyi formátum kisebb értékesítést ért el, mint 2019- ben. A legkevésbé azonban a vinyl albumok száma csökkent (megközelítőleg 1%-kal).

A digitális szegmens növekedése a streamingnek köszönhető. Az előfizetéses formátum továbbra is dinamikus fejlődést mutat, az előző évhez hasonlóan 2020-ban is 46%-kal erősödött, míg a video streaming esetében 40%-os bővülésről beszélhetünk. Összességében a streaming bevétel 41%-kal nőtt 2019-hez képest. Mind az előfizetéses, mind a video streaming esetén túlsúlyban vannak a külföldi tartalmak, arányuk 2020-ban 82-84% között mozgott.
A streamingszolgáltatások hazai piacán 2019 első negyedévéről 2020 azonos időszakát tekintve 24%-os növekedést tapasztalhattunk, míg 2021 Q1-re 22%-kal erősödött a szektor. Ebben a periódusban 470 ezer előfizetést jegyeztek, melyből megközelítőleg 380 ezer volt az egyéni és 90 ezer a csoportos előfizetések száma. Az Artisjus becslése szerint a felhasználók száma pedig elérte a 650 ezer főt – ez 24%-os növekedést jelent 2020 Q1-hez viszonyítva.

 

RÁDIÓK


A Retro Rádió a leghallgatottabb Magyarországon, a második a Petőfi Rádió. Érdekesség: a hallgatottabb hazai rádiók közül a Dankó Rádió rendelkezett 2020-ban a legbővebb repertoárral, 10 656 művel. Őt követte a sorban a Rádió 1 és a Kossuth Rádió közel 6000 hangfelvétellel, a többi adó esetén a repertoár 4100- 4700 mű között mozgott.
A repertoárt vizsgálva a közmédia adói tartalmazták a legtöbb hazai művet 2020-ban – ez igaz a magyar felvételek arányára is a teljes repertoárban.

 

TV

A zenei tv-csatornák közül a Zenebutik szinte teljes egészében csak magyar felvételeket sugároz, de a Muzsika TV-n és a Sláger TV-n is 85% feletti ez az arány. A H!T Music Channel, az MTV és a Music Channel mind repertoárban, mind az elhangzásokat tekintve jóval elmarad a többi adótól a magyar műveket tekintve. A Music Channelen 30%, a többi csatornán pedig még ennél is kisebb a sugárzott hazai dalok aránya.


Koronavírus miatt igénybe vett támogatások

A kérdőív válaszadói közel fele vett igénybe valamilyen támogatást, tehát több mint 50%-uk nem kapott vagy vett igénybe semmilyen támogatást. A felsorolt támogatások közül a válaszadók legnagyobb arányban (21%) a kisvállalkozókat érintő támogatásokat vettek igényben (pl. bértámogatás, KATA megfizetésének felfüggesztése, kedvezményes hitelfelvétel).
Az igénybe vett támogatások átlagosan 15%-át tette ki a válaszadók éves bevételének.

 

Online koncertek

Az online koncerteket értékelése során nem domborodtak ki egyértelműen azok a potenciális előnyök, amiket ez a műfaj hozhatna – azok szerint, akik ebben tapasztalatot szereztek a járványhelyzet alatt. A válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy nem lesz online koncertje a járvány után. 
A legfőbb negatívumot az alacsonyabb bevétel jelentette, amit ezek a koncertek hoztak az élő fellépésekhez képest. 
Megoszlottak a vélemények atekintetben, hogy tudtak-e az előadók kapcsolódni a közönséghez, illetve, abban, hogy sikerült-e elérni olyan közöséget akiket az élő koncertekkel nem tudtak korábban. 
Az online koncerten résztvevők jelentős többsége úgy gondolta, hogy nem nyújtott hasonló élményt az online koncert, sem a közönségnek, sem nekik mint előadóknak egy élő koncerthez képest.

A teljes jelentést ITT tekintheted meg.

Forrás: Proart Zeneipari Jelentés 2021.
 

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 01.
Kiss Kamilka, a Kamilka & Pesti Sikk karizmatikus énekesnője nemcsak a színpadon mozog otthonosan, hanem zenepedagógusként is aktív. Az előadó több mint másfél évtizede tanít, és célja, hogy minden diákja önazonos, kreatív művésszé váljon.
2025. 10. 29.
„Önazonos” címmel megjelent az év elején színtérre robbant, groove / thrash / hardcore vonalas BETON zenekar bemutatkozó albuma. A hazai extrém / modern metal szcéna ismert arcait is soraiban tudó banda lemezére 11 tétel került.
2025. 10. 21.
Folytatódik a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes zenei műfajokat és azok iparági sajátosságait bemutató workshop-sorozata. A nyolcadik, november 5-i alkalom a popzenei műfajok köré épül.
2025. 10. 21.
A BMC új kiadványát CD-nél jobb minőségben is letöltheted nálunk. Az Ars Nova együttes fennállásának 60. évfordulója alkalmából készített albumra öt, különböző generációkat és kifejezésmódokat képviselő zeneszerző egy-egy darabja került.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink