Cserepes Károly remix-sorozatának hetedik lemeze, a "The Beginning of the Beginning" felkerült a Transglobal World Music Chart nemzetközi toplista rangos 14. helyére a 40 lemezt számláló listán, egyetlen magyar albumként. Az alkotónak a változatos zenei alapokból dolgozó korábbi remix munkái – a "Blacklake" (2016), a "My Name is Elvis Presley" (2018), a "The Big Slalom" (2020), a "Nachtmusik" (2021), a "The Sold Girl" (2022) és a "Pink" (2023) – közül több is sikerrel szerepelt a nemzetközi toplistákon, illetve a "Pink" Fonogram-díjat kapott. A "The Beginning of the Beginning" című új lemezen Cserepes ezúttal afrikai zenei alapokból dolgozott és kilenc számból álló zenei íven viszi végig a hallgatót.
„A népzenei hagyományok szempontjából Afrika a leggazdagabb földrész, de a legkülönlegesebb is. Az összehasonlító népzenekutatás (lásd Bartók gyűjtései) eljárását követve látjuk, hogy Afrika zenei gondolkodásmódja alapvetően eltér az európaitól. Ennek a különbözőségnek egyik eleme a sorszerkezetes, motívumismétlő, repetitív építkezés, szemben az Európában kialakult strófikus népdalszerkezettel.” - vallja Cserepes Károly. „A tradicionális zenekultúrák felfedezése terén a kezdetet Európa számára az 50-es, 60-as évek jelentették. Ekkor jelentek meg azok a hordozható magnetofonok (mint a Nagra és az Uher), amelyek már élvezhető minőségben voltak képesek rögzíteni a zenei hagyományokat. Követték egymást a gyűjtőexpedíciók, a felvételekből hamarosan kiadványok, illetve archívumok születtek, amelyek zöme ma online is hozzáférhető.
A Nyugat-Európában a 60-as évekre hozzáférhetővé vált afrikai anyag és zenei gondolkodásmód az európai zenét is megújította. Sorra jelentek meg Terry Riley, Philip Glass és Steve Reich művei, létrehozva ezzel az un. repetitív zenei irányzatot. Magyarországon ennek az új zenei stílusnak a 180-as csoport volt az ismertebb képviselője. Az afroamerikai közvetítéssel létrejött dzsessz pedig számos 20. századi zeneszerzőt inspirált (pl. Igor Stravinsky, George Gershwin). Az expedíciók és a technika megjelenése nekünk a kezdetek megismerését, de a törzsi kultúrák számára a gyors megváltozást vagy eltűnést eredményezték. Ezért érezzük fontosnak, hogy ezekre a ritka, muzeális kincsekre emlékezzünk.” – nyilatkozik az alkotó.
Forrás: Fonó.
Az albumot ITT tudod letölteni akár CD minőségben is.
Alább a tavalyi beszélgetésünk Károllyal.