Mini-sztori

2007. 09. 24.

Közel egy éve vágott bele a Filmmúzeum a magyar pop-rockzene múltjának és részbeni jelenének vizuális feldolgozásába: a nemrég Kamera Hungária-díjat is kapott Privát Rocktörténet című sorozat azóta a tizenhatodik részénél jár. A célkeresztben ezúttal Török Ádám és zenekara, a Mini.

A jövőre a hatodik x-et betöltő énekes-fuvolista a hatvanas évek végi, hetvenes évek eleji underground egyik fontos figurája volt. Még a nyolcvanas évek végén is csak úgy emlegették, mint az utolsó mohikánt, aki megjelenésével a hatvanas éveket, a legendás zenészbarátokat, a felejthetetlen emlékű bulikat idézte. Egyike volt azoknak a "kiveszőben lévő, bohém, nagy álmú, pesti Szindbád-embereknek", akik a rockot nemcsak a színpadon és jelszavakban éltették, hanem gondolkodásukban, életformájukban is igyekeztek azonosulni vele. Török Ádám sosem tartozott a magyar rocktörténelemben elég gyakori menedzsertípusú zenekarvezetők közé. "Csak" zenész volt és az is maradt, aki a badacsonyi korszak tovatűnt álmait kergetve, a maga útját járva a széljárások helyett a zenei változásokra figyelt.

Nyughatatlan gyerekként kezdte, a tanárok réme volt, sokat csajozott meg balhézott. Az első beat-bulikra osztálytársa, Zalatnay Cini "jóvoltából" került, ott fedezték fel Komár Lászlóék is, velük énekelt először. Aztán rövid időre megfordult a Dogsban, majd 1968-ban jött a Mini együttes, amely a nevét egy kályháról kapta: a basszusgitáros jóvoltából játszottak egy Mini Calor reklámban, amelyet aztán sehol nem vetítettek le, de a név rajtuk maradt.

Bár az underground, rhythm and blues zenekarként indult, később a dzsesszrock felé elmozduló Minit mindenki Török Ádámmal azonosítja, annak alapításánál ő valójában nem volt ott, csak pár hónappal később csatlakozott - Závodi Jánossal együtt - az addig Czipó Tibor vezette csapathoz. Hogy aztán már általa váljon híressé a badacsonyi Tátika presszó, ahol a szokásos vendéglátós szórakoztató zene helyett a közönség az akkor Magyarországon még ritka progresszív rockzenét hallgathatta.

A fővárosban a Mini 1969. augusztus 26-án a Sakk-Matt előtt mutatkozott be az Ifjúsági Parkban, viharos sikert aratva. S hamarosan a Syrius Csanády utcai klubja mellett a Bem rakparton megnyíló Mini klub lett a rockerek, a hippik, a beatnikek egyik törzshelye, ahol a kezdeti rhythm and blues korszak után Török megismertette híveit az Amerikában akkortájt felfutó dzsesszrockkal is. Társai azonban ezt kevésbé nézték jó szemmel, s 1971 januárjára teljesen átalakult a csapat (többek között a korszak egyik legtehetségesebb billentyűse, Papp Gyula játszott ekkor benne). A megújult Mini már az Illéssel játszott egy ORI-műsorban, és "nehéz zenéje" ellenére országosan ismert banda lett. 1972-ben az akkoriban monopolhelyzetben lévő Hanglemezgyár három kislemezt - Gőzhajó/Délelőtt, Kereszteslovag/ Sirályok, Halványkék gondolat/Ne félj - jelentetett meg tőlük, de önálló albumra ekkor még nem kaptak lehetőséget.

Talán azért sem, mert Bem rakparti klubjukat a magyar underground bázisának tekintették az illetékesek. Meg talán azért sem, mert Török nemet mondott az akkori "popcsászár és atyaisten" Erdős Péter ajánlatára, hogy "komolyodjon meg, vegyen be három nőt a vokálba, ő meg - mint valami szépfiú - csak táncoljon velük". A kuliszszák mögött folyó intrikák mindenesetre ismét a zenekar átalakulásához vezettek, s a Mini hosszú évekig képtelen volt kilépni a szombat esti progresszív dzsesszrock zenekar szűkre szabott kereteiből.

Aztán 1977-ben, a tizenévesek elindította rockhullám hátán az addig a partvonalra szorult Mini is felkapott, sztárolt zenekar lett: az új arcokat kereső fiatalok rátaláltak a kívülállás mítoszával körülvett, az "aranykor" hangulatát dalaival, megjelenésével is megidéző együttesre. Az újfent átalakult Mini így a hetvenes évek végén a legnagyobb koncertfórumokra is eljutott, de e reprezentatív alkalmakat leszámítva azért továbbra is megmaradt annak, ami volt: szombat esti klubzenekarnak. Még ha a keményebb közönség egyre keményebb dalokat is igényelt, és ezért Török Ádámék zenéje egyre inkább rockosodott és hígult. E váltás azonban végül mégsem hozta meg a várt sikert, a nyolcvanas évek elején már önismétlő, fáradt zenekar benyomását keltették, és végül 1983 októberében Török feloszlatta csapatát.
Később különböző formációkkal - Mini RC., Török-Tátrai Tandem - kísérletezett, majd Alligátor címmel 1988-ban kiadott egy zeneileg érdekes, de rossz időben született albumot. A következő öt évben főként osztrák és svájci klubokban játszott, majd megalapította a később folyamatosan változó felállású, 1998-ig létező Rhythm And Blues Branchot. Közben 1993 márciusában egy nagyszabású BS-buli erejéig összetrombitálta a régi társakat, és fergeteges hangulatú bulin idézték fel pályafutásuk legszebb, legmaradandóbb dallamait. Az eseményhez kapcsolódó (még a paksi főpróbán rögzített) CD-n pedig végre hanghordozón is megjelenhetett két régi remek Mini-ballada, az annak idején alkoholistának bélyegzett Asztalhoz leültem, az apokaliptikusnak aposztrofált Apák és fiúk, illetve Bartók Béla Este a székelyeknél című művének progresszív rockos átirata. (Utóbbit, tartva a híresen kötözködő/letiltogató Bartók-örökösöktől, Éjféli találkozás Béla bácsival a Csiki havasok alatt címmel tűntették fel.)
1998-ban pedig jött az újabb feltámadás: a január 12-én ötvenedik születésnapját ünneplő Török Ádám előbb nagyszabású - később CD-n is kiadott - koncertet adott a Petőfi Csarnokban, majd újraélesztette a Minit, amellyel azóta is alkalmanként koncertezik, és több színvonalas, de a korábbi képhez nem sok újat hozzárakó albumot jelentetett meg. 

Népszabadság • Jávorszky Béla Szilárd   • 2007. szeptember 21.
MEGOSZTÁS

További hírek

2023. 11. 28.
Mintha megtörtént volna a generációs váltás a magyar jazzben. Új, magabiztos nemzedék jött, tisztelik a hagyományokat, de nem tartják be a stílusok közötti határokat. Egyik képviselőjük Orbay Lilla
2024. 04. 28.
Nem a hangszereiket nézik, nem a közönséget és nem a pénztárat. Ilyen zene akkor születhet, amikor néhány tehetséges ember távolba néz, és tekintetük valahol a horizonton túl találkozik.
2024. 04. 16.
“Fel a fejjel!” hangzik a jól megszokott bíztató szólam. "Bolyki Balázs és a B4" vadonatúj dalában, valahogy ez a mondat most mégis megtelik igazi tartalommal.
2024. 04. 16.
Rocktörténeti tény, hogy ez a bizonyos album 1993-ban készült el, és akkoriban még a jó öreg magnó kazettának örülhettünk, mert hát ez volt vagy a bakelit.
2024. 04. 14.
Lemezajánló: VENI - Escaping game (Hunnia Records) a kedvenc külső szerzőnk, Szabó János tollából. "füge fölött függőágyban"
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink