Mini-sztori

2007. 09. 24.

Közel egy éve vágott bele a Filmmúzeum a magyar pop-rockzene múltjának és részbeni jelenének vizuális feldolgozásába: a nemrég Kamera Hungária-díjat is kapott Privát Rocktörténet című sorozat azóta a tizenhatodik részénél jár. A célkeresztben ezúttal Török Ádám és zenekara, a Mini.

A jövőre a hatodik x-et betöltő énekes-fuvolista a hatvanas évek végi, hetvenes évek eleji underground egyik fontos figurája volt. Még a nyolcvanas évek végén is csak úgy emlegették, mint az utolsó mohikánt, aki megjelenésével a hatvanas éveket, a legendás zenészbarátokat, a felejthetetlen emlékű bulikat idézte. Egyike volt azoknak a "kiveszőben lévő, bohém, nagy álmú, pesti Szindbád-embereknek", akik a rockot nemcsak a színpadon és jelszavakban éltették, hanem gondolkodásukban, életformájukban is igyekeztek azonosulni vele. Török Ádám sosem tartozott a magyar rocktörténelemben elég gyakori menedzsertípusú zenekarvezetők közé. "Csak" zenész volt és az is maradt, aki a badacsonyi korszak tovatűnt álmait kergetve, a maga útját járva a széljárások helyett a zenei változásokra figyelt.

Nyughatatlan gyerekként kezdte, a tanárok réme volt, sokat csajozott meg balhézott. Az első beat-bulikra osztálytársa, Zalatnay Cini "jóvoltából" került, ott fedezték fel Komár Lászlóék is, velük énekelt először. Aztán rövid időre megfordult a Dogsban, majd 1968-ban jött a Mini együttes, amely a nevét egy kályháról kapta: a basszusgitáros jóvoltából játszottak egy Mini Calor reklámban, amelyet aztán sehol nem vetítettek le, de a név rajtuk maradt.

Bár az underground, rhythm and blues zenekarként indult, később a dzsesszrock felé elmozduló Minit mindenki Török Ádámmal azonosítja, annak alapításánál ő valójában nem volt ott, csak pár hónappal később csatlakozott - Závodi Jánossal együtt - az addig Czipó Tibor vezette csapathoz. Hogy aztán már általa váljon híressé a badacsonyi Tátika presszó, ahol a szokásos vendéglátós szórakoztató zene helyett a közönség az akkor Magyarországon még ritka progresszív rockzenét hallgathatta.

A fővárosban a Mini 1969. augusztus 26-án a Sakk-Matt előtt mutatkozott be az Ifjúsági Parkban, viharos sikert aratva. S hamarosan a Syrius Csanády utcai klubja mellett a Bem rakparton megnyíló Mini klub lett a rockerek, a hippik, a beatnikek egyik törzshelye, ahol a kezdeti rhythm and blues korszak után Török megismertette híveit az Amerikában akkortájt felfutó dzsesszrockkal is. Társai azonban ezt kevésbé nézték jó szemmel, s 1971 januárjára teljesen átalakult a csapat (többek között a korszak egyik legtehetségesebb billentyűse, Papp Gyula játszott ekkor benne). A megújult Mini már az Illéssel játszott egy ORI-műsorban, és "nehéz zenéje" ellenére országosan ismert banda lett. 1972-ben az akkoriban monopolhelyzetben lévő Hanglemezgyár három kislemezt - Gőzhajó/Délelőtt, Kereszteslovag/ Sirályok, Halványkék gondolat/Ne félj - jelentetett meg tőlük, de önálló albumra ekkor még nem kaptak lehetőséget.

Talán azért sem, mert Bem rakparti klubjukat a magyar underground bázisának tekintették az illetékesek. Meg talán azért sem, mert Török nemet mondott az akkori "popcsászár és atyaisten" Erdős Péter ajánlatára, hogy "komolyodjon meg, vegyen be három nőt a vokálba, ő meg - mint valami szépfiú - csak táncoljon velük". A kuliszszák mögött folyó intrikák mindenesetre ismét a zenekar átalakulásához vezettek, s a Mini hosszú évekig képtelen volt kilépni a szombat esti progresszív dzsesszrock zenekar szűkre szabott kereteiből.

Aztán 1977-ben, a tizenévesek elindította rockhullám hátán az addig a partvonalra szorult Mini is felkapott, sztárolt zenekar lett: az új arcokat kereső fiatalok rátaláltak a kívülállás mítoszával körülvett, az "aranykor" hangulatát dalaival, megjelenésével is megidéző együttesre. Az újfent átalakult Mini így a hetvenes évek végén a legnagyobb koncertfórumokra is eljutott, de e reprezentatív alkalmakat leszámítva azért továbbra is megmaradt annak, ami volt: szombat esti klubzenekarnak. Még ha a keményebb közönség egyre keményebb dalokat is igényelt, és ezért Török Ádámék zenéje egyre inkább rockosodott és hígult. E váltás azonban végül mégsem hozta meg a várt sikert, a nyolcvanas évek elején már önismétlő, fáradt zenekar benyomását keltették, és végül 1983 októberében Török feloszlatta csapatát.
Később különböző formációkkal - Mini RC., Török-Tátrai Tandem - kísérletezett, majd Alligátor címmel 1988-ban kiadott egy zeneileg érdekes, de rossz időben született albumot. A következő öt évben főként osztrák és svájci klubokban játszott, majd megalapította a később folyamatosan változó felállású, 1998-ig létező Rhythm And Blues Branchot. Közben 1993 márciusában egy nagyszabású BS-buli erejéig összetrombitálta a régi társakat, és fergeteges hangulatú bulin idézték fel pályafutásuk legszebb, legmaradandóbb dallamait. Az eseményhez kapcsolódó (még a paksi főpróbán rögzített) CD-n pedig végre hanghordozón is megjelenhetett két régi remek Mini-ballada, az annak idején alkoholistának bélyegzett Asztalhoz leültem, az apokaliptikusnak aposztrofált Apák és fiúk, illetve Bartók Béla Este a székelyeknél című művének progresszív rockos átirata. (Utóbbit, tartva a híresen kötözködő/letiltogató Bartók-örökösöktől, Éjféli találkozás Béla bácsival a Csiki havasok alatt címmel tűntették fel.)
1998-ban pedig jött az újabb feltámadás: a január 12-én ötvenedik születésnapját ünneplő Török Ádám előbb nagyszabású - később CD-n is kiadott - koncertet adott a Petőfi Csarnokban, majd újraélesztette a Minit, amellyel azóta is alkalmanként koncertezik, és több színvonalas, de a korábbi képhez nem sok újat hozzárakó albumot jelentetett meg. 

Népszabadság • Jávorszky Béla Szilárd   • 2007. szeptember 21.
MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 01.
Kiss Kamilka, a Kamilka & Pesti Sikk karizmatikus énekesnője nemcsak a színpadon mozog otthonosan, hanem zenepedagógusként is aktív. Az előadó több mint másfél évtizede tanít, és célja, hogy minden diákja önazonos, kreatív művésszé váljon.
2025. 10. 29.
„Önazonos” címmel megjelent az év elején színtérre robbant, groove / thrash / hardcore vonalas BETON zenekar bemutatkozó albuma. A hazai extrém / modern metal szcéna ismert arcait is soraiban tudó banda lemezére 11 tétel került.
2025. 10. 21.
Folytatódik a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes zenei műfajokat és azok iparági sajátosságait bemutató workshop-sorozata. A nyolcadik, november 5-i alkalom a popzenei műfajok köré épül.
2025. 10. 21.
A BMC új kiadványát CD-nél jobb minőségben is letöltheted nálunk. Az Ars Nova együttes fennállásának 60. évfordulója alkalmából készített albumra öt, különböző generációkat és kifejezésmódokat képviselő zeneszerző egy-egy darabja került.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink