A magyar nóta diadala

2009. 07. 07.
A csillogó fekete lemezeken jó néhány évtizeden át Magyari Imre hegedült
Mit hallgatott a nép? A mindenkori hanglemez-vásárlási trendek ismeretében egészen korrektül meg lehet rajzolni a képet, még akkor is, ha volt néhány kínos év, amikor nem kifejezetten a nép döntötte el, mit kéne hallgatnia. Skicc az elmúlt száz évről Bajnai Klára és Simon Géza Gábor zene- és lemeztörténészek segítségével.
 Az lehet, hogy amikor Párizsban nemrég elővettek egy nagy dózis hanglemezt, amelyet száz éve tett el az utókornak az EMI elődcége, csupa Mozartot, Verdit, Wagnert, Rossinit, Gounod-t, Bizet-t és Donizettit találtak. De ezt semmiképp se tekintsük reprezentatív mintának.
Ugyanis már a fonográfhengerek, majd az első lemezek felbukkanásakor is a tánczene volt a legnépszerűbb, közelebbről a polka, mazurka, keringő és csárdás. A 2-3, legfeljebb négyperces hanglemezoldalakat igen sűrűn forgató múlt század eleji közönség emellett igen szerette a katonazenét, a parasztzenekarok felvételeit és az 1900-as párizsi világkiállítás hatására élénken elkezdett érdeklődni más népek zenéje iránt.
A korabeli közízlést tükrözi a lemezre vett kabarérészletek, kuplék, a népszerű melódiákból összeálló instrumentális könynyű háttérzeneként definiálható szalonzene és a magyar nóta iránti fogékonyság, bár ami a legutóbbit illeti, a felvételek tanúsága szerint ezeket merőben más modorban, és főleg sokkal vontatottabb tempóban adták elő, mint manapság. És természetesen nem feledkezhetünk meg az operettről - pontosabban részletekről - sem: a helyszűke miatt általában a legkedveltebb részeket vették lemezre; az abszolút favoritok ekkortájt a Straussok voltak.
A huszadik század első éveiben viszonylag kevés operarészlet került lemezre, nem mellesleg az énekesek passzív ellenállása miatt. A művészek attól tartottak ugyanis, hogy ha rajongótáboruk otthon is meghallgathatja a produkcióikat, nem megy el megnézni őket a dalszínházba. Mindenesetre a múlt század elején született operafelvételek is a szigorú terjedelmi határok figyelembevételével készültek, minimális a komplett operafelvétel és az áriákat is önkényesen lerövidítették. Az instrumentális komolyzenei részletek zöme szólóelőadás volt.
Az 1910-es évek elején a régiek mellett nagy elánnal törnek be az új operettszerzők, tehát az új sztárok: a nép Kálmán Imrét, Lehár Ferencet, Jacobi Viktort, Ábrahám Pált, Kacsóh Pongrácot, Európából pedig mindenekelőtt Robert Stolz műveit hallgatja. Ugyanakkor ez a kortárs slágerek, a Weiner István-, Zerkowitz Béla-, Márkus Alfréd-szerzemények első aranykora is. És ekkor lesznek jellemzőek a teljes operafelvételek - persze még soklemezes felvételeken.
A következő nagy áttörést az 1920-as évek második felének technológiai váltása, a hangfelvétel villamosítása hozza el, amely a korábbinál sokkal jobb hangminőséget és lemezmenynyiséget produkál. Plusz jön a rádió, amely eleinte ingyen játszhatja a lemezeket. Ettől függetlenül a közízlés, nagyjából egészen 1950-ig nem sokat változik, sőt, a cigányzenekarok és legendává növő prímások - pl. Magyari Imre - nótái már annyira népszerűek, hogy neves operaénekesek sem szégyellik felénekelni őket. Változás még, hogy a lemezeken is megjelennek a kortárs komolyzenei szerzők, és egyre több a szimfonikus zenekari felvétel.
Az 50-es évek azután mindent átszabott. A lemezgyárakat államosították, a legnagyobb cég, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat élére egy hű cipészsegéd került, tervutasítással döntötték el, mit vegyenek lemezre. Elsősorban persze a senkinek sem kellő mozgalmi zenét, helyből és szovjetből magyarítva, kisebb részt politikailag kikezdhetetlen, tehát több száz éve halott klasszikusokat és a cigányzenekarokból népi zenekarokká avatott formációk ugyancsak ártalmatlannak minősített muzsikáját adták ki. A hazafias vonulatot jobbára Erkel Ferenc képviselte.
Persze a kását még ebben az érában sem ették olyan forrón. Mivel a lemezgyárban a különféle műfajokat statisztikai számokkal határozták meg, és a számok világában könnyű eltévedni, több korábbi dzsesszzenekar játszhatott továbbra is dzsesszt - tánczene címen. Mi több, az operett, ez a dekadens, nagypolgári jelenség is maradhatott. Hogy miért? Nos ezt (is) a szovjeteknek köszönhetjük, nagy keleti védelmezőnknél ugyanis annyira népszerű volt Lehár Ferenc, Kálmán Imre stb. (egyszerre 40-50 szovjetunióbeli színház játszotta ugyanazt a magyar operettet), hogy nem lehetett rá nemet mondani.
1953 táján jött egy kis lazulás, hamarosan megjelentek az első honi rock and roll-, tviszt-, hullygully- és csacsacsafelvételek, a léha ifjúság nagy örömére. A 60-as években minderre rápakoltak a Ki mit tudok? és a táncdalfesztiválok, elhozva az új kor új sztárjainak lemezeit. Az igény és a kínálat találkozását mindemellett az évtized közepén nyílt csehszlovák és lengyel kultúra házának kínálata is jócskán segítette. A 70-es évektől elindult a hivatalos nyugati import, majd a Hungaroton nekiállt nyomni a nemzetközi fősodor sláger-előadóinak zenéjét.
Teltek az évek, és egyre több mindenhez juthatott hozzá a hallgató, de hogy mihez akart igazán, azt leginkább a magyar néplélekhez oly közeli lakodalmasrock-lemezek eladási statisztikái jelezték. A rendszerváltással aztán minden ránk dőlt, ami a világban csak létezett, majd jött a net és az MP3 - de ez már nem hanglemeztörténet.

Bárkay Tamás (NOL)

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 02. 09.
Cserepes Károly remix-sorozatának hetedik lemeze, a "The Beginning of the Beginning" felkerült a Transglobal World Music Chart nemzetközi toplista rangos 14. helyére.
2025. 04. 21.
Tavaly, 93 éves korában elhunyt nagymamája emlékére írta most publikált "Mama" című dalát Temesi Berci. Az instrumentális dal fontos üzenetet hordoz: gondoskodjunk idős szeretteinkről!
2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 04. 10.
A 25 fős szakmai zsűri 18 műfaji kategóriában ítélte oda a díjakat. A MAHASZ emellett nyilvánosságra hozta azt is, hogy ki nyerte az év slágere közönségszavazást.
2025. 04. 07.
2011-ben Budapesten alakult magyar blues együttes, zenéjében a tradicionális blues, a hatvanas évek beat, country, jug. Alapító tagjai: Honfi Imre Olivér, Horváth János és Szabó Tamás.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink