Gandharva Sangeet Paddhati (2020) (Part 4. (G.S. Vilyan))

Hortobágyi László - Gáyan Uttejak Orchestra

Kiadó: Szerzői kiadás
Eredeti megjelenés: 2020. 01. 01.
Digitális megjelenés: 2020. 08. 10.
Információk az albumról: Szeretném személyes indíttatással vázolni, hogy az itteni 4 db CD-nyi anyag egy magán-mitológia lezárásaként állt össze. Ennek előképe a múltszázad fordulóján müködő Gāyan Uttejak Mandali - Society (a Malābār Hill lábánál, ma Mumbāi) és az egyik alapítója, egy bizonyos Visnu Nārāyan Bhātkhāndē, aki írt egy 4 kötetes összefoglalót Gandharva Sangeet Paddhati címen, (kb: "Mennyei Zenemetódus") - és ezt krāmika pustak mālikā-ban, azaz könyvsorozatban adta ki. Ebben a könyvsorozatban többek közt arról panaszolkodott ez a különös zenetudós, hogy mennyire rosszul művelik a korabeli klasszikus zenét Hindusthān-ban, (1898-at irunk), semmi ujítás nincs már benne és az egész elöbb utóbb menthetetlenül le fog hülyülni. Az lenne a legjobb tehát, ha egy értelmes szimbiózis alakulna ki az éppen kihaló zenei köznyelv által kiváltható (közösségi) extatikus communion hagyománya és a klasszikus zene napi gyakorlata között (- mint ahogy ezt a mindenkori sociostruktúra nyomora mindig is fűtötte, állítottam ezt mindig is - H.L.) ehelyett azonban minden idióta dalocskákat farigcsál és teledürrögi velük a légkört és különben is most már tényleg mindenki elmehetne a Yamarāja seggébe...(nem egészen így írta) Bár V.N.Bhātkhāndē sokat tett később nézetei érdekében, de valahogy megmaradtak bennem az úgy ötvenöt évvel ezelött olvasott keserü szavak, és mivel a Gāyan Uttejak Mandali - ban már hangfelvételek is készültek (1905- 1917 között, ezek természetesen teljesen elvesztek), gondoltam felveszem a fonalat és egy valóságpárhuzamot képzelek az amúgy unalomig ismétlődő algoritmus ellenpontozására - tudjátok, mint amikor a bolha köhög... Miután azt tapasztalom, hogy a jelenlegi világ eltorzítja és meghamisítja a klasszikus indiai zene ( és minden más pigmentgazdag zenekultúra) eredeti és egyedülálló jelentését, ezért igyekeztem egy olyan modern szintézist létrehozni, ahol az eredeti indiai zenei szabályok érintetlenek maradnak és minden tekintetben figyelembe veszik a múltat, szemben a mai általánosan lerohasztó, mindent penészes takonnyal benyálazó "világzenei" zombi rendszerrel. Az általam 30 évvel ezelött kifejlesztett szoftver segitségével régi, már nem élő indiai mesterek fennmaradt felvételrészleteit, kis töredékeiket ujrastruktúrálva építettem be az új kompoziciókba. Születésemnél fogva tudom, hogy a zene extatikus gyökerei a közösségi kultúrális nyelvekben virágoznak ki a legeredetibb formában. Az utolsó élőzenei kapcsolat az európai és az indiai zene között kizárólag a barokkban és a hindusthani klasszikus zenében lehetséges, azok azonos, az ismétlések szelekciós evolúcióján alapuló kötött szabadságfokú improvizációs-variációs template-technikájában hasonulnak utoljára össze. A mindennapi léttől való elszakadást a mindenkori közösségi communion zenei csoportnyelve valósítja meg, ezért ötvöztem az ujkori, szintén közösségi techno "nyelvet" a hasonló, de korábbi transzracionális barokk-indiai köznyelvvekkel. Hortobágyi László

Album ár: 1 640 Ft

Az album dalai

1
Memkauns
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
2
Rathayantra
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
3
Fatehsuha
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
4
Gopikendra
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
5
Transnagar
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
6
Krsna-choral
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
7
Venkatadana
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft
8
Krsna-vilayan
PlayPause
0:00 /
Ár: 205 Ft