Töltsön három órát kedvenceivel!

2008. 07. 31.

Szüleiktől eltérő módon hallgatnak zenét a mai fiatalok - ezt ugyan eddig is tudni lehetett, ám egy friss kutatás adatokkal is alátámasztotta a megfigyelést. A Fanta Trendriport kutatássorozatban Ságvári Bence szociológus tavasszal egy internetes közösségi oldalon keresztül végzett el egy olyan felmérést, amely nem, kor és településtípus alapján reprezentálja a magyarországi, 14-24 év közötti, internetező fiatalokat.

Talán a legbeszédesebb adat, hogy a fiatalok 68 százaléka leggyakrabban MP3-at hallgat, a CD-t mindössze 8 százalékuk jelölte meg kedvenc hanghordozó formátumként (a rádió 12, az online rádió 9, a televízió pedig 3 százalékot kapott). Általánosságban 93 százalékuk mondta azt, hogy hallgat MP3-at, és csak a megkérdezettek fele, hogy CD-t is - körülbelül annyian, mint amennyien online rádiót is hallgatnak. A CD tehát már nem tartozik az új generáció kedvencei közé, ami érthető, hiszen a fiatalok 70 százaléka több mint ezer zeneszámot tárol MP3-ban (13 százalékuk több mint 15 ezret). A fájlcserélőket 73 százalékuk használja, és 92 százalékuk szokott zenét cserélni a barátaival - számukra így sokkal praktikusabb hanghordozó az MP3, mint a CD. S bár azt hihetnénk, ennyi zenét képtelenség rendszeresen hallgatni, a diákok erre is rácáfoltak: hétköznapokon a
fiatalok 50, hétvégén több mint 60 százaléka három óránál is több időt tölt zenehallgatással. Ez az intenzív zenefogyasztás viszont nem egyenlő a zenében való elmélyüléssel: a fiatalok egyszerre több tevékenységet végeznek zenehallgatás közben. Közlekednek, segítenek a házimunkában, tanulnak, olvasnak.

A kutatás megállapítja, hogy mára a magyar tizenévesek zenefogyasztásában egyértelműen a számítógép, az internet és a hordozható MP3-lejátszók vették át a vezető szerepet. Ez ahhoz is hozzájárult, hogy az egyes zenei irányzatok áttörték azokat a társadalmi korlátokat, amelyek a hetvenes-nyolcvanas években még jellemzőek voltak az akkori fiatalok zenefogyasztására: ma Magyarországon egy-egy irányzat már nem rendelhető egyértelműen társadalmi státuszhoz. Sokkal inkább a nyitottság, az új stílusok befogadása a jellemző, ezért a különböző ze-nei irányzatok fogyasztása is kiegyenlítettebb. A legtöbben valamilyen rockzenét hallgatnak (18 a populáris, illetve 16 százalékuk a hard rock), de ehhez hasonló nagyságú csoportot alkotnak a "slágerlistások", a "partiarcok" és a "fekete zene" hallgatói is. Legkevesebben a népzenét, klasszikus zenét és dzsesszt hallgató "ínyencek" vannak.

A kutatás kitért arra is, hogy hogyan viszonyulnak a magyar internetező fiatalok a divathoz. Ennek eredménye, hogy többségük (64 százalék) legalább havonta egyszer vásá-rol magának új ruhát,
és ilyenkor csaknem 14000 forintot költ. 35 százalékuknak fontos vagy nagyon fontos a divat - ezt a fiúk közül két százalékkal többen állították. Ugyanakkor csaknem háromnegyedük nem tartja túlzottan szimpatikusnak a "divatozást", elsősorban azért, mert hiányzik belőle az egyéniség, az eredetiség, a kreativitás kifejezésének lehetősége. (S. M.)

NOL. 2008. július 31

MEGOSZTÁS

További hírek

2023. 11. 28.
Mintha megtörtént volna a generációs váltás a magyar jazzben. Új, magabiztos nemzedék jött, tisztelik a hagyományokat, de nem tartják be a stílusok közötti határokat. Egyik képviselőjük Orbay Lilla
2024. 04. 12.
Csordás Gábor zongorista az eddigi legnagyobb magyar érintettségű ázsiai jazz-turnéra indul, április 15-27 között Kínában és Japánban összesen kilenc koncerten lép fel.
2024. 04. 02.
A Hub for the Exchange of Music Innovation (HEMI) 10 közép- és délkelet-európai zenei szervezet kezdeményezése, amelyet az Európai Unió Kreatív Európa Programja társfinanszíroz 5 évre.
2024. 04. 02.
Megjelent az új Besh o droM lemez, amelyen a már megszokott balkáni virtuóz dalok mellett gypsy swinget hallunk eszperantó énekkel, marokkói dallamokat és egy Bródy János feldolgozást. Mindezt még rockosabban és nagyon beshodromosan.
2024. 03. 31.
A Konyha zenekar több szerzeménye kelt már önálló életre és lett kapaszkodó emberek életében, a legnagyobb ilyen jellegű utat a Fábián Juli emlékére írt "Földrevaló" című daluk járta be.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink