Rockmúzeum a Cseh Tamás Program támogatásával

2016. 11. 29.

A Rockmúzeum tavaly is támogatásban részesült az NKA Cseh Tamás Program keretében, aminek köszönhetően bővülhetett a legnagyobb könnyűzene-történeti intézményünk anyaga. A tárgyvásárlásokról, a fotók és dokumentumok digitalizálásáról, az Azok a régi csibészek című talkshow-ról és az idei pályázatról beszélgettünk Bálint Csabával, a Rockmúzeum vezetőjével.

Mi minden valósulhatott meg eddig a támogatás révén? Hogyan gazdagodott a Magyar Rockhírességek Csarnoka?
A Cseh Tamás Programnak köszönhetően a Rockmúzeum egy olyan kiállítási katalógust készített el, mely – túlzás nélkül – nyugat-európai színvonalon jelenhetett meg. Ismerve európai társintézményeinket, ennyire igényes kiadvánnyal egyikük sem büszkélkedhet. A 98 oldalas, színes kötet professzionális fotókkal és bemutatószöveggel tulajdonképpen túlmutat egy egyszerű katalóguson, egy szakmai könyv lett. A kötetet látogatóink ingyenesen kapják meg a Múzeumban, a XIII. kerületben, a Kárpát utca 23. szám alatt található RaM-ban. Ugyancsak a támogatásnak köszönhetően ma már azt is elmondhatjuk, hogy a Rockmúzeum gyűjteménye a világ legnagyobb kiállított KGST hangszergyűjteménye. A nálunk látható hangszerek elsősorban a kelet-európai országokban voltak kaphatóak, hazánk legnagyobb sztárjai is ezekkel kezdték pályafutásukat. A viszonylag alacsony gyártási szériák következtében mára már nehezen beszerezhetőek, sőt – sajnos – a nyugati-európai gyűjtők is „vadásszák” ezeket, ami jelentősen megnövelte az árakat. A legendás csehszlovák Jolana gyár termékei tekintetében a világ első öt Jolana-gyűjteménye a miénk a megvásárolt Iris, Jantar, Marina, Galaxis és Tornado modellekkel. A Program támogatásának köszönhetően sikerült hozzájutni minden rockgitáros és elektromosgitár-gyűjtő „Szent Gráljához”, egy csehszlovák Resonet Grazioso-hoz, ami rendkívül ritka, hiszen csak 1958 és 1960 között gyártották. George Harrison, Eric Clapton, Jimmy Page és Albert Lee is ezzel a modellel kezdte pályáját, de rocktörténetileg azért is fontos, mert idehaza is ezzel a modellel kezdte az omegás Kovacsics Öcsi, Bródy János vagy a Scampolóban Faragó Judy.


A Cseh Tamás Programnak köszönhetően a Rockmúzeum 1000 darab korabeli fotó szkennelését és legfőképpen tudományos igényű beazonosítását is el tudta végezni. A digitalizált fényképek file-nevei tartalmazzák a fényképen látható zenekar nevét, a fénykép – lehetőség szerint napra pontos – készítési idejét, helyszínét és balról jobbra, illetve felülről lefelé követett tematikával a képeken szereplő zenészek neveit. Ezen paraméterek beazonosítása talán még fontosabb és nehézkesebb munka, mint maga a képek digitalizálása, hiszen az idő múlásával a kapcsolódó információk gyorsabban kopnak, mint maguk a képek. Az országban fellehető hasonló célokat kitűző adatbázisokat (például Fortepan) vizsgálva szerénytelenség nélkül mondhatjuk, jó munkát végeztünk, hisz pár év, és visszavonhatatlanul elvesztek volna ezek az információk.
A Rockmúzeum otthont adott az Azok a régi csibészek című poptörténeti talkshow több beszélgetésének is. Hogy emlékszel vissza ezekre az estékre? Melyek voltak a legemlékezetesebb pillanatok?
Külön öröm számunkra, hogy az együttműködés ilyen formában is testet öltött a Cseh Tamás Programmal. Azt gondolom, mindegyik sikeres előadás volt, Poós Zoltán és Csatári Bence kiváló, felkészült rocktörténészként kérdeztek, ráadásul képesek voltak szórakoztatóan levezetni a beszélgetéseket. Mindegyik beszélgetésen ott voltam, és azt kell, mondjam, bár majd két évtizede kutatom ezt a világot, mégis derültek ki számomra is érdekes momentumok. Nagyon sajnálom, hogy Somló Tomival már nem jöhetett létre a beszélgetés, halála előtt még nagy reményekkel szerveztük az időpontot. Éppen ezért is kell ezt a sorozatot folytatni, hisz senki sem lesz már fiatalabb.
Ebben az évadban is lehetőség nyílik a támogatásra, közeleg a meghívásos pályázat beadásának a határideje. Mik a tervek? Milyen bővítéseket terveztek, milyen rendezvényekre kerül sor?
A Rockmúzeumban is zajlik az „oral history” interjúk felvétele, igaz, nem a Cseh Tamás Program által kidolgozott metodika szerint. A különbség talán csak abban áll, hogy mi nem feltétlenül a legmeghatározóbb zenészekkel csináljuk meg ezeket a beszélgetéseket, hanem inkább a korszak közkatonáira koncentrálunk, hiszen egyrészről ők is részei a történetnek, másrészt ugyanolyan jó források. Az elkészült interjúk zenekarokra lebontott tematizálásával egy háromrészes kötet első kötetét szeretnénk kiadni. Folytatni szeretnénk a képarchívum fejlesztését is. Azon túlmenően, hogy az újabb fotók beazonosítását is folytatjuk, a lassan felálló adatbázist egy érintőképernyős kutatóállomással láthatóvá is kívánjuk tenni. Sőt, nem csak a kutatók, de a nagyközönség számára is be kívánjuk mutatni azt. A Rockmúzeum – ellentétben nyugat-európai társintézményeinkkel – klasszikus tárgyi múzeum. Nem csak interaktív installációs eszközöket használunk, hanem ortodox módon valódi tárgyakat, iratokat, plakátokat gyűjtünk és mutatunk be. A látogatók többre értékelik a – ha nem is kézzel megfogható, de – valódi kiállítási tárgyakat. Legnagyobb fájdalmunk, hogy az elmúlt években felhalmozott beat- és rockplakát archívumunk túlnyomó része raktárban pihen. Ezt a gyűjteményt szeretnénk bemutatni a nagyközönségnek megfelelő installációs eszközök beszerzése után. Emellett el szeretnénk indítani egy általános- és középiskolásoknak szóló sorozatot, ahol zenekar mutatja be a zenei korszakok változását, közérthető zenei magyarázatok segítségével. Azt gondoljuk, a hazai zeneoktatás kicsit idejétmúlttá vált, a könnyűzene és annak történetének oktatása nagy hiányosság, miközben lassan kultúránknak egyre szervesebb része az elmúlt 50 év zenetörténete, ami már – tetszik, nem tetszik – nem a klasszikus zenéről szól.

 

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 03.
A szükség kertje egy hely, ahol minden szükség rejtve marad. A szükség kertje mi vagyunk. A szükségek a bőrünk alatt lapulnak, erőt adnak mindenhez és meggátolnak mindenben. A szükség az első naptól az utolsóig némán forgó fogaskerék.
2025. 11. 01.
Kiss Kamilka, a Kamilka & Pesti Sikk karizmatikus énekesnője nemcsak a színpadon mozog otthonosan, hanem zenepedagógusként is aktív. Az előadó több mint másfél évtizede tanít, és célja, hogy minden diákja önazonos, kreatív művésszé váljon.
2025. 10. 29.
„Önazonos” címmel megjelent az év elején színtérre robbant, groove / thrash / hardcore vonalas BETON zenekar bemutatkozó albuma. A hazai extrém / modern metal szcéna ismert arcait is soraiban tudó banda lemezére 11 tétel került.
2025. 10. 21.
Folytatódik a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes zenei műfajokat és azok iparági sajátosságait bemutató workshop-sorozata. A nyolcadik, november 5-i alkalom a popzenei műfajok köré épül.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink