Hortobágyi László a dubról

2008. 09. 11.
A dub –akárhogy is szépitsük - nem más mint a kollektív emberi nyomorúság egyik ujkori tradicionális zenei párlata. A széttört tudatok zenéje ez, amely a világ emberadta lakhtatlansága okán a zene és a szerek segítségével óhajt távozni ebből a valóságból és keres egy másik világot, ahol felépít egy kollektiv kultúrát.
A dub természetes fejlődése szinkronban áll a világ tásadalmainak az elnyomorodásával. Az egész raszta mozgalom nem más, mint a boldog, nyávogós, napfényes reggae zenék után megjelenő elkeseredettség, a besült kis helyi forradalmak sötét oldala. Itt már nem az evilág napfényes paradicsoma a legfőbb jó és elérendő, hanem a feudális Hailé Szelasszie etióp császár múltbéli világába történő fizikai exodus. A ganja terjedése csak összefügg egy nagyon reménytelen, perspektíva nélküli jövőképpel, amiben a pigment-gazdag jamaikai kultúra találkozik a high tech-kel, és az eltolt, olykor aszimmetrikus basszus-struktúrákban megjelenik a fekete ember poliritmikus ösztöne. A dub legkristálytisztább megjelenési formája semmi más, mint szimmetrikus és  aszimmetrikus basszusmenetek sorozata három-négyszólamú poliritmikus kísérettel . Az eredeti statikus struktúrájú dub - az összes sinsemilla és egyéb szerezés mellett - nagyon precíz ritmikai részvételt igényel és ennél fogva, úgy valósul meg és ugyanolyan racionális módon lesz másvilági zene, mint az indiai. Az igazi dubnál használt forgó kongaritmusok egytizenhatoddal vannak odébb a metronómütésektől, mely ezt konstans módon, periódusokon keresztül képes tartani, illetve periódusonként a teljes ritmikai képpel - az indiai Tablá zenészekhez hasonlóan – megfordulni. Ez a lényege, ez a mákony és lebegés, ám tudatos résztvételt igénylő előadásmód, ami elvezet a legtökéletesebb mennyországhoz. Itt -pontosan úgy, mint az indiai zenében - az alapritmikai ütemtől való poliritmikai elemelkedés az egész ütemhez képest megfordul, és x ütemszám után érkezik meg a periódus első ütésére: ez nem más, mint a valóság legyőzése, a lélek levitációja
A dub a kollektiv másvilág racionális nyelve, és ezért, tökéletesen átemel abba a másik világba.
MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 12. 15.
Az már most látszik, hogy 2026-ban ismét diverz és műfaji határokat feszegető előadók hangjától lesz hangos a Mátra. A black metalt, a posztrockot és a shoegaze műfajokat mesterien ötvöző Alcest utoljára 2024 őszén járt Magyarországon
2025. 12. 02.
Ez egy maximálisan szóló lemez - a művész önmaga játszik minden hangszeren (tizenegy van feltüntetve a borítón) és azt állítja, hogy ez a legszemélyesebb alkotása.
2025. 12. 02.
2025. dec. 5-7. Vöröstón pajtakult koncertek, fényfestészet, kőmanók világa, tűzzsonglőrök, tábortűz és sok-sok érdekesség.
2025. 12. 01.
Példakép kategóriában Hrutka Róbert, életmű kategóriában Németh Gábor, míg újító kategóriában az Akkezdet Phiai kapta a különleges beton plakettet.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink