Globális zenei jelentés 2017

2017. 04. 26.

A hangfelvételipar nemzetközi szervezete, az IFPI publikálta szokásos, éves jelentését, amelyben a piac 2016-os számait, trendjeit mutatja be. Ezzel párhuzamosan a MAHASZ is elkészítette az előző év hazai mérlegét, statisztikáit.
• A digitális értékesítések az iparági bevételek 50%-át teszik ki, a fizikai értékesítések 34%-ával szemben; 2016-ban már Magyarországon is teljesen utolérték a digitális bevételek a fizikai termékek forgalmát. (mindkettő 21,5%)
• A streaming bevételek 60,4%-kal emelkedtek globálisan, 30%-kal Magyarországon
• A világszerte növekvő zenefogyasztás mellett továbbra is megoldatlan probléma az "értékhézag" ("value gap"), amelynek megoldásával azonban már a nemzetközi jogalkotás is kiemelten foglalkozik.
A hangfelvétel-ipar összbevétele (fizikai és digitális értékesítések + kiadói és előadói jogdíjbevételek) 2016-ban nemzetközi szinten 5,9%-kal, 15,7 milliárd dollárra nőtt. Ilyen mértékű növekedés még sosem volt az 1997 óta tartó időszakban, amióta az IFPI méri a piac globális forgalmát. Magyarországon 1,7%-os csökkenéssel, 6,5 milliárd forintot tesznek ki az iparági bevételek A kismértékű csökkenés oka a jogdíj-bevételek éves elszámolásaiban előforduló ingadozás (melynek hatására a 2015-ös év kimagasló bevételeket mutatott); ám ezt is majdnem ellensúlyozzák az évek óta jelentősen növekvő digitális (10,8%), és a hosszú idő után először újra növekedést mutató fizikai (15,6%) értékesítések.
2016-ban a fizetős streaming szolgáltatások 112 millió felhasználóval, 60,4%-os emelkedést produkáltak a globális bevételekben. A digitális értékesítés a hangfelvétel-ipar teljes bevételeinek 50%-át tette ki 2016-ban. A streaming növekedése több, mint ellensúlyozni tudta a letöltések bevételeinek 20,5%-os, valamint a fizikai értékesítések 7,6%-os csökkenését.
A hangfelvétel-ipar egy 15 éven át tartó, 40%-os visszaesést hozó időszak után ismét a fenntartható fejlődési pálya megteremtésén dolgozik. A megoldás kulcsa az "értékhézag" kiküszöbölése - az elnevezés a felhasználói tartalmak feltöltését lehetővé tévő szolgáltatásokon (pl. YouTube) a zenéből származó bevételek, valamint a zenét létrehozó és abba befektető alkotókhoz eljutó összegek közötti növekvő különbséget takarja. A teljes nemzetközi zenei közösség ennek az anomáliának a megfelelő jogi szabályozás segítségével történő megszüntetésén dolgozik.
A globális zeneipar szintén erőfeszítéseket tesz a zene illegális terjesztésével szemben, amely a legális piac magához térését ássa alá folyamatosan. Nemzetközi szinten 19,2 millió webcímen fordultak elő jogsértő tartalmak 2016-ban, és 339 millió kérés érkezett a Google-höz ezek törlésére a találati listákból.
A JELENTÉS LEGFONTOSABB SZÁMAI
A 2017-es Globális Zenei Jelentés a hangfelvételek nemzetközi piacának állapotát mutatja, valamint kiemeli mind az alkotó művészekbe, előadókba, mind pedig a digitális platformokat kiszolgáló rendszerekbe történő befektetések szerepét; utóbbiaknak köszönhetően több, mint 40 millió hangfelvétel érhető el legálisan, több száz online szolgáltatón keresztül.
Továbbra is a streaming az iparág legjobban növekvő bevételi forrása. A bevételek 60,4%-kal, 4,6 milliárd dollárra emelkedtek, a 112 millió felhasználónak köszönhetően. Magyarországon az emelkedés (a 2015-ös, 95%-os hirtelen megugrást követően) 2016-ban is majdnem 30%-os, és 718 millió forintot tesz ki a bevétel.
A letöltések szerepe folyamatosan csökken. 2016-ban 20,5%-os visszaesést mutatnak, és immár Magyarországon is jelentősen, 41,1%-kal alacsonyabb bevételt produkáltak 2015-höz képest.
Emelkedtek a jogdíjbevételek. A hangfelvételek sugárzásáért, nyilvános előadásáért, többszörözéséért fizetett jogdíjakból származó bevételek globálisan 7%-kal emelkedtek, 2,2 milliárd dollárra. Magyarországon 10,3%-os csökkenést láthatunk, a kimagasló 2015-ös év után. (A 2014-es jogdíjbevételeket így is 8,3%-kal meghaladják a 2016-os bevételek.) Míg globálisan továbbra is a bevétel 14%-át produkálják, Magyarországon a teljes bevétel 55,8%-át teszik ki az előadóknak és kiadóknak fizetett jogdíjak. A kiugró arány oka, nem csak Magyarországon, de az egész Közép- és Kelet-Európai térségben, a fejlettebb piacokhoz hasonlóan stabil és rendezett jogi környezet és az ebben működő professzionális jogdíjkezelés, amelyhez azonban még nem egészen tudott felnőni a számos más országban már igen fejlett digitális értékesítés és az ehhez kapcsolódó fogyasztói kultúra.
A fizikai formátumok bevételei nemzetközi szinten csökkentek, 7,6%-kal, Magyarországon a tavalyi 19,7%-os csökkenést követően idén 15,6%-os növekedést tapasztalhatunk; ennek fő motorja a vinyl lemezek értékesítése, amely alacsony bázisról ugyan, de 105,6%-kal emelkedett, és immáron a teljes fizikai értékesítés több, mint 17,4%-át teszi ki.
AZ ÉRTÉKHÉZAG
Az "értékhézag" (angolul: "value gap") a felhasználói tartalmak feltöltését lehetővé tévő szolgáltatásokon (pl. YouTube) a zenéből származó bevételek, valamint a zenét létrehozó és abba befektető alkotókhoz eljutó összegek közötti növekvő különbséget írja le.
Azért tudott létrejönni, mert néhány meghatározó digitális szolgáltató működése tekintetében az internet fejlődésének korai szakaszában született nemzetközi e-kereskedelmi törvények keretében létesített felelősség-mentességet (angolul: "safe harbour") ma tévesen alkalmazzák.
Ennek eredménye egy eltorzult piac; ezek a szolgáltatások visszafogott becslések szerint is 900 millió felhasználóval rendelkeznek, de az általuk a zenei alkotókhoz eljuttatott bevétel mindössze 553 millió dollárt tett ki 2016-ban. Ezzel szemben, a sokkal kevesebb, 212 millió felhasználóval bíró előfizetéses szolgáltatások (benne a fizetős és a reklámbevétel-alapú változatok felhasználói egyaránt) 3,9 milliárd dollár bevételt generáltak, fair licensz-megállapodásokon keresztül.
Az Európai Bizottság felismerte az értékhézagot, mint piactorzító jelenséget, amely jogi szabályozást igényel, és jogszabály-tervezetet nyújtott be, amelyet jelenleg az Európai Parlament és a Miniszterek Tanácsa bírál el.
Bővebb információk, adatok, táblázatok és elemzések megtalálhatóak a www.mahasz.hu/statisztikak weboldalon.

 

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 03.
A szükség kertje egy hely, ahol minden szükség rejtve marad. A szükség kertje mi vagyunk. A szükségek a bőrünk alatt lapulnak, erőt adnak mindenhez és meggátolnak mindenben. A szükség az első naptól az utolsóig némán forgó fogaskerék.
2025. 11. 01.
Kiss Kamilka, a Kamilka & Pesti Sikk karizmatikus énekesnője nemcsak a színpadon mozog otthonosan, hanem zenepedagógusként is aktív. Az előadó több mint másfél évtizede tanít, és célja, hogy minden diákja önazonos, kreatív művésszé váljon.
2025. 10. 29.
„Önazonos” címmel megjelent az év elején színtérre robbant, groove / thrash / hardcore vonalas BETON zenekar bemutatkozó albuma. A hazai extrém / modern metal szcéna ismert arcait is soraiban tudó banda lemezére 11 tétel került.
2025. 10. 21.
Folytatódik a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes zenei műfajokat és azok iparági sajátosságait bemutató workshop-sorozata. A nyolcadik, november 5-i alkalom a popzenei műfajok köré épül.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink