Az első évad alapján úgy tűnik, nagy igény van egy kifejezetten a dalszövegekre fókuszáló műhelyre. A Parnasszus VersDal Akadémia főszervezője, Turczi István, író, szerkesztő szerint igazi műhelymunka folyik a Hangfoglaló Program pályázata révén indított, ingyenes kurzuson, ahol több generáció meghatározó szövegírója is tartott előadást. A járvány után újra aktivizálódó évad további eseményein többek között Siklósi Örs (AWS) és Simon Márton is megosztja eddigi szövegírói tapasztalatait.
Mi a VersDal Akadémia eseménysorozat fő célja?
A magyar könnyűzene az elmúlt fél évszázadban egyedi és megkerülhetetlen értékeket teremtett. A méltán elismert előadók és zenekarok mellett arról sem feledkezhetünk meg, hogy kiváló dalszövegíróink jóvoltából számtalan olyan időtálló könnyűzenei alkotás született, amely ma már nemcsak a hazai popkultúra része, hanem beivódott az úgynevezett magaskultúrába is. A maradandó, ikonikus dalszövegek egyben korfestő dokumentumok is, amelyekre sokan versként, költészetként tekintenek. Ez egy olyan erős hagyomány, amelynek felmutatása, ápolása és továbbvitele a pop- és magaskultúra szereplőinek egyaránt érdeke és kötelessége. Ez a felismerés vezetett minket ahhoz, hogy elindítsuk a Parnasszus VersDal Akadémiát az NKA Hangfoglaló Program támogatásával. Ennek első, kísérleti évada a mostani, és az érdeklődés alapján joggal remélhetjük, hogy lesz folytatása is.
Kiknek lehet hasznos a program? Már gyakorló dalszerzőknek, szövegíróknak, vagy inkább kezdő, induló zenészeknek? Bárki bekapcsolódhat akár menet közben is?
A program elsődleges célcsoportját azok a feltörekvő zenekarok és előadók jelentik, akik az elmúlt években nagy sikerrel futó és hagyományt teremtő Öröm a zene Tehetségkutató sorozat résztvevői voltak, illetve elnyerték a Hangfoglaló Program Induló Előadói Alprogramjának támogatást. Öröm, hogy menet közben fiatal költők, slammerek is jelezték, hogy bekapcsolódnának a műhelymunkába, illetve szívesen hallgatnák a meghirdetett előadásokat.
Kik adtak elő eddig a kurzuson? Milyen típusú előadásokat tartanak? Gyakorlati tanácsokat adnak, vagy saját pályájukról, saját szerzeményeikről mesélnek?
Február 29-én tartottuk a nyitó foglalkozást, amelyre 24 fő jelentkezett. A dalszöveg és a vers viszonyáról saját alkotói és befogadói tapasztalatai alapján Müller Péter Sziámié volt az első előadás. Ezzel tematikusan is összefüggő áttekintést kaptunk Poós Zoltán író-zenei szakírótól, aki a magyar könnyűzene alakulástörténetét vázolta fel a kezdetektől napjainkig. A járványhelyzet csitultával május 16-án találkozhattunk ismét a csoport tagjaival. Aznap Csorba Lóci, a Lóci játszik zenekar frontembere tartott élményszerű előadást arról, hogy az ő gyakorlatában a szövegkezdemények közül miből, miért lesz vagy nem lesz dalszöveg. Rendkívül fontosnak tartom, hogy elfogadta meghívásunkat a hazai dalszövegírók doyenje, a magyar rockdal ikonikus alakja, Horváth Attila. A résztvevőket az sem izgatta, hogy előadásáról felvétel készül, ugyanis folyamatosan jegyzetelték, mintha egy egyetemi kurzuson vennének részt. Május 30-án előbb Siklósi Örs, az AWS énekes-szövegírója, majd Lutter Imre, producer-versművész előadását hallgathatjuk meg. Az eseménysorozat két további napjára, június 6. és június 20-ra olyan kiválóságok fogadták el meghívásunkat, mint Gerendás Péter, dalszerző-előadóművész, Szendrői Csaba, az Elefánt zenekar énekese, továbbá két fiatal és elismert költő-slammer: Pion István, illetve Simon Márton.
Milyen gyakorlati feladatokat kapnak a jelentkezők a kurzus során?
Az elméleti muníciók mellett a hallgatók kaptak konkrét, megvalósítandó feladatokat is. Csak kettőt említenék: Müller Péter Sziámi a karantén hívószóra kért tőlük szövegeket, Horváth Attila pedig azt kérte, hogy egy mindenki által ismert sláger zenéjére készítsenek új szöveget.
Mi volt eddig a legfontosabb tanulsága a kurzusnak?
Tanulságot menet közben levonni nem volna bölcs dolog, nem is vállalkoznék rá. Annyit azonban mindenképpen elmondhatok, hogy egyértelmű igény van az ilyen típusú kezdeményezésekre. A pályakezdő fiatal zenészek és dalszövegírók nagy szakmai alázattal és érdeklődéssel fordultak az előadókhoz, ami a program életképességét bizonyítja.