Az elmúlt néhány hét során a Facebook fontos zenei licencszerződéseket írt alá a Universal Music Publishing Group-pal, a Sony / ATV, a GMR, a SESAC és a Kobalt vállalatokkal. A lépés biztosítaná, hogy a Facebookon és az Instagramon lévő felhasználók szabadon tehessenek fel a fenti cégek szerzői védelme alá tartozó zenei videókat. Eddig a Facebook letiltotta őket, ezentúl engedélyezi és fizetni fog a jogtulajdonosoknak. Ez jó hír, csakhogy a megállapodás az említett cégekkel történt, vagyis a Te videód után nem jár jogdíj a Facebooktól - ha nem tartozol a nagy kiadók valamelyikéhez.
Következő lépésként pár napja a Facebook bejelentette, hogy megváltoztatja az News Feed algoritmusát úgy, hogy több hírt láthassunk a barátainktól.
A változástól a vállalat több "jelentőségteljes társadalmi interakciót" remél.
Offline társadalmi interakció
Decemberben a Facebook váratlan önkritikával jelentkezett, amelyben elismerte, hogy a vég nélküli News Feed scrollozás igen rossz hatással van a felhasználókra. Arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek közötti interakciókat kell ösztönözni. A szándék jó, viszont komoly hátulütője van.
A változás értelmében kevesebb cikket és videót látunk a kedvelt Oldalainktól.
Az elmúlt években az Oldalak láthatóságát már drasztikusan lecsökkentette a Facebook, hivatkozva arra, hogy túl nagy az emberekre zúduló tartalomáradat. A megfigyelők megjegyezték, hogy addig is léteztek eszközök, amelyek segítségével szabályozhattunk, mit látunk és mit nem. A korlátozás valójában azt eredményezte, hogy az Oldalak fizetni kényszerültek azok figyelméért is, akik már követik őket. Ez értelemszerűen a kisebb, anyagiakban nem dúskáló vállalkozásokat sújtotta – mint például a magyar zenekarok többségét.
A mostani döntés egy újabb lépés ebbe az irányba. Azok a felhasználók nem fognak örülni, akik nem szenvednek online szereplési viszketettségben, vagyis nem azért vannak fönt, hogy egyfolytában lájkoljanak, kommenteljenek és megosszanak, hanem hogy művelődjenek és okosodjanak az általuk követett tudományos, zenei, művészeti oldalak olvasásával.
A lépés a kiadókat, a kisvállalkozásokat és a közösségi hálózatot használó művészeket károsítja leginkább. A platform algoritmusának frissítése korlátozta az általános elérésüket. A felhasználók kevesebb posztot látnak arról, hogy kedvenc művészeik és zenekaraik mit csinálnak.
„A Facebook éppen a művészek és a rajongóik közötti „jelentőségteljes interakciókat” korlátozta”
– írta a Digitalmusicnews.com.
A zenészek okosítására specializálódó oldalak máris előálltak tanácsokkal a helyzet kezelésére. A Savvy Musician Academy a következőket javasolja:
- legyünk spontánabbak,
- ne osszunk meg linkeket a weboldalunkra vagy webáruházakra, ahol elérhető a zenénk, mert a Facebook korlátozza a külső linkekre mutató posztok láthatóságát,
- csináljunk több élő videót,
- ne legyünk csak nézők a Facebookon, építsünk saját brandet,
- indítsunk csoportokat, ahol a rajongóink beszélgetnek rólunk,
- bátorítsunk mindenkit, hogy a „megjelenés elsőként” opciót válassza,
- gyűjtsünk email címeket és érjük el Facebook-on kívül is a rajongóinkat,
- tanuljuk meg, mit és hogyan érdemes reklámozni, hogy ne pénz kidobás legyen a kiemelés.
Egy tipikus zenész a https://savvymusicianacademy.com szerint
Nem biztos, hogy ezeket mind meg szeretné / meg tudja lépni a zenész. A Hangfoglaló Program Miniakadémia – „Hogyan szerezz rajongókat?” című videójában például megtudhatjuk, hogy Amanda Palmer 2012-ben nem(csak) személyes varázsa által szerzett több mint 1 millió dolláros támogatást a rajongóktól. Egy, a kaszinók által használt adatgyűjtő algoritmus segítette ebben.
Hogyan igazodjunk ki a folyamatosan változó és egyre nehezebben követhető Facebook algoritmusokban? Lassan rájövünk, hogy
Nem azon kell csodálkozi, hogy az illető úgy változtatja a háza szabályait, ahogy neki tetszik, inkább azon, hogy mi rábízzuk mindenünket .
Egyre nagyobb nyomás nehezedik a zenészekre, hogy elmélyüljenek a bonyolult marketing eszközök elsajátításában. Kérdés, hogyha sikerül az agyukat átprogramozni erre az eredeti tehetségüktől igen távol eső tartományba, ki fog zenét csinálni?
Marketing kottából játszó zenészek
Források:
https://www.recode.net , Digitalmusicnews.com, savvymusicianacademy.com , Medium.com