Ez a bejegyzés a zenészeknek szól. Itt megosztunk Veletek néhány tapasztalatot és ajánlást ebben a témában, hogy a ti új felvételeitek biztosan akkor és úgy kerüljenek piacra, ahogyan ti szeretnétek. Ha mélyebben ismernéd meg a témát, légy a partnerünk - zeneterjesztés mellett szakmai hírleveleket kapsz és mindig rendelkezésre állunk zeneipari kérdésekben.
Mi is zenészek vagyunk, tudjuk, hogy a kézenfekvő válasz a cmben látható kérdésre – mielőbb megmutatom a nagyérdeműnek! Csakhogy ez a legrosszabb, ha az is számít, hogy minél több hallgatóhoz jusson el a dalod.
Két megjelenési határidőre van szükséged – igen, ugyanarra a felvételre!
Az elsőt a felvétel elkezdése előtt kell kitűzni. Aki készített már felvételt, tudja, hogy ezt nem fogod betartani 😊 De ha nincs határidő, akkor sosem készül el a felvétel. Tegyük fel, hogy tavasszal kezdted el a felvételt és elhatároztad, hogy szeptember elejére el kell készülni. Sok minden közbejött, de igyekeztél tartani magad a határidőhöz. Csúsztál egy hónapot. Ha nem lett volna határidő, karácsonyra sem lettél volna kész.
Ha kész a felvétel, meg lehet szabni a valódi megjelenés dátumát, és ha fizikai hanghordozót is tervezel, el kell indítani a gyártást. Ha a felvétel tényleges elkészültét megelőzően egyeztetsz a kiadóval, CD/vinyl gyártóval, sok kellemetlen órát szerzel nekik és magadnak, és ami a legrosszabb – össze fogod csapni a felvételt a végén.
Tehát, ha minden kész, a felvételt ne rakd ki azonnal a YouTube-ra!
Előbb találj ki egy megjelenési időpontot, ami legalább 3-4 héttel később van. Azért fontos ez, hogy esélyed legyen arra, hogy a dal bekerülhessen a streaming platformok szerkesztői playlistjeire. Ezekről ITT írtunk korábban. Természetesen a 3-4 hetet onnan kell számítani, hogy a zenét és az azokhoz tartozó minden adatot már feltöltöttél hozzánk.
Ha esemény közeleg a zenekar életében, koncert, klip, kösd hozzá a megjelenést!
Próbálj meg hivatalos premiert csinálni a dalnak valamelyik zenei blogon. Ehhez elengedhetetlen egy jó leírás az új megjelenésről! Arról, hogy milyen egy jó leírás, bővebben egy következő bejegyzésben írunk.
Megjegyezzük, hogy amíg Lángolón vagy Recorderben nem mindenki kap helyet, mi a Dalok.hu-n örömmel publikáljuk híreiteket, mert az a dolgunk. Tehát mindenképp küldjétek a leírásokat és dal premier időpontokat nekünk is.
Amióta nem kell CD borítót gyártani, sokan szükséges rossznak veszik a borító tervezését az új megjelenésekhez. Ez óriási hiba – hogy miért, megtudjátok sorozatunk következő részében 😉
És a legfontosabb, ami miatt nem szabad elkapkodni a premiert – az új megjelenést fel kell vezetni a közösségi médiában. Már a próbák és a felvétel idején is érdemes rövid videókkal, helyzetjelentésekkel izgalomban tartani a közösséget. De az utolsó hetekben ideje erőteljesebben is megjelenni. Nem feltétlenül egy drága marketing csapat megbízása a jó megoldás. A marketingesek sokszor a megszokott reklámszlogeneket, megoldásokat ajánlgatják, és ezekkel tele van a net.
Valódi figyelmet valódi üzenetekkel lehet nyerni, és ezekhez nem szakértelem kell, hanem őszinteség.
Követőid téged akarnak, nem egy profin becsomagolt terméket.
Töltsd fel a dalt / albumot a YouTube-ra és tűzd ki a premier időpontját. Reklámozd a megjelenés időpontját a közösségi felületeken, aztán élőben, a hallgatóiddal együtt hallgasd meg a dalt. A YouTube Premier előnye az is, hogy az esemény közben, illetve azt követően is lehet chatelni a jelenlevőkkel.
Azért is fontos előre feltölteni az új zenét a YouTube-ra, mert ha a megjelenés napján az algoritmus nem találja azt, saját maga generál egy ún. art-tracket – vagyis feltölti a dalt a lemezborítóval és néhány alap információval. Nem biztos, hogy ez az a megjelenés, amit Ti szeretnétek. Főképp az algoritmus által kreált leírás biztosan nem tartalmaz mindent, amit el tudtok mondani a dalról/lemezről.
Készíts saját playlistet a streaming platformokon a saját dalaidból, vagy akár kedvenc előadóidról, amelyben szerepel az új megjelenés is. Oszd meg a játszási listát a közösségi médiában.
De a legfontosabb a képi és mozgóképes rövid anyagok gyártása, megosztása. Már a Facebook és Instagram story és Reels videók beépített effektjeivel is lehet izgalmas visualokat kreálni. Sok ingyenes vagy olcsó olyan alkalmazás is elérhető, amelyekkel egyszerűen lehet hatásos videókat készíteni - például az InShot.
A Dalok.hu elküldi Neked azt az ún. linktree-t, amely tartalmazza az új album elérhetőségét a főbb platformokon. De Te is bármikor készíthetsz ilyet, sok weboldal ajánlja ingyen ezt a szolgáltatást, pl. a Songwhip. Ezt a linket is érdemes megosztani a követőkkel, beépíteni a storykba.
És ne felejtsétek el – amíg egy meghallgatás a DSP-ken (Digital Streaming Platform) filléreket hoz nektek, egy letöltés a Dalok.hu-n 87 és 108 Ft közötti összeget a fizetési módtól függően, plusz a szerzői jogdíjat. Ezenkívül CD minőségben is letölthető nálunk a zenétek. Ezért érdemes ezt a lehetőséget is ajánlani a hallgatóitoknak. Kapjanak minőséget úgy, hogy közben érezhető támogatást adnak nektek.
Folyt. köv.!