... Szalai Erzsébet new-yorki lemeze.
A Hangfoglaló Könnyűzenei Örökség alprogramja oldalán található Jávorszky Béla Szilárd rendkívül érdekes interjúja Ráduly Mihállyal, a Syrius és számos más zenekar szaxofonosával. A nemzetközi hírű zenész a Pege Quartettel 1970-ben elnyerte a legjobb szólistának járó díjat a Montreaux-i Jazzfesztiválon, 73-tól kezdve Amerikában élt. Fokozatosan visszavonult a zenéléstől, egyetlen lemeze jelent meg a következő években – a mai füllel hallgatva is különleges „Bright Sun”. Erről így nyilatkozik:
Jávorszky Béla Szilárd: Bár nem a neved alatt jelent meg, sokan az első szólólemezedként tartják számon az 1978-ban New York-ban kiadott Bright Sun című nagylemezt, amely kizárólag népdalfeldolgozásokat tartalmaz, dzsesszes hangszerelésben.
Ráduly Mihály: Ez az album családi vállalkozás volt, és a Püski kiadó vezetőjének menye, Szalay Erzsébet számára készült, aki idehaza táncdalénekesnő volt, tudomásom szerint valamelyik táncdalfesztiválon is énekelt... A népdalok dzsesszes hangszerelését Robert Casélre bíztam, és bár szerintem az ötlet jó volt, ő nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A kiadás költségeit Püski Sanyi bácsi finanszírozta. A Bright Sun mindenesetre nem annyira rossz lemez, mint amilyennek időnként gondolom. Szakcsi szerint ez az első világzenei anyagok egyike.
Forrás: https://hangfoglalo.hu/docs/RadulyMihaly.PDF
Ifjúsági Magazin, 1973 február
A lemez a New Yorkban tevékenykedő Püski kiadó „Magyar Record” lemezkiadója gondozásában jelent meg vinylen. Magyar népdalokat hallunk rajta a kortárs jazz-rock legjobb hagyományait követő hangszerelésben. Valószínűleg ez az első album, amely a magyar népzenét ötvözi a jazz-zel , világszínvonalon.
„Ennek az albumnak az anyaga 1977-ben készült és jelent meg lemezen New York-ban. Az a vágy hajtott akkor, hogy az ősi gyökerekből táplálkozó magyar népzene és a modern jazz egyesítésével egy olyan hangzás jöjjön létre, melynek mind a két zenei világnak az esszenciája benne zeng. Nagy gonddal válogattam össze a népdalokat, az erdélyiektől kezdve a mezőségi hegedűszóló improvizatív elénekléséig.
Óriási szerencsémre ekkor találkoztam Ráduly Mihállyal, aki úgy mint én kint élt és játszott New York-ban, miután 1970-ben elnyerte a világ legjobb szaxofon szólistája díját a montreaux-i jazz fesztiválon. A két zenei világ fúziója őt is rendkívül érdekelte, és a beszélgetéseink nyomán nagy lelkesedéssel látott neki a zenei anyag és a saját szólói megformálásának.
A hangszerelés nagy részét Robert Casél amerikai zongorista készítette, a zongora és az orgona szólókat is ő játszotta igen nagy érzékenységgel és gondossággal.
Úgy érzem ez a maga nemében új utakat nyitó zene most sem vesztette el aktualitását és élményt tud adni mindazoknak, akiknek szívük és fülük van hozzá.”
Szalai Erzsébet (Püski Istvánné) ajánlása a lemezhez.
Jazz koncert 70.03. ORI díszterem. Szalai Erzsi Gonda-Kruza quartettel
Terveink szerint a Magyar Record további, 70-es években New Yorkban csak vinylen megjelent lemezeit is hozzuk digitális nyilvánosságra. Köztük Muzsikás album is található. Közel jövőben publikáljuk interjúinkat Szalai Erzsébettel, az énekesnővel, Ráduly Mihállyal és Püski István kiadóval. Addig is jó hallgatást!