Dalok.hu: Ez az első lemezed, pedig nem tegnap kezdted a zenélést. Milyen utat jártál be eddig?
Kopcsik Márton: Valóban, most hogy így belegondolok mennyi sikeres lemezt vettem már fel, azt hiszem nem kapkodtam el a dolgot saját lemezünkkel kapcsolatban. Úgy érzem komoly motiváló energiákat vagyok képes megmozgatni, de igazából nem szeretem eröltetni a dolgokat. Ha valaminek itt az ideje, akkor itt van: szeretem és tisztelem a természetes folyamatokat. Ahol "most éppen tartok", az is csak ennek a következménye: már középiskolás koromban volt szerencsém sok országba eljutni és megismerkedni személyesen más kultúrákkal, emberekkel, és ezek az élmények meghatározták a későbbi későbbi zenei érdeklődésemet is. A zenélés, - ebben az értelemben a tartalom - mellett, már a kezdetekben is fontos volt számomra a hangok formája, felépítése is. Ezért kezdtem el hangmérnöki tanulmányaimat. Mindkettő fontos része az életemnek, de más és más szempontból. Első saját zenei projektem a Presense Live Act is ebből az élményből táplálkozik. Szabó Gábor barátommal és hangmérnök kollegámmal hívtuk életre és kifejezetten öröm számomra, hogy mindig a legjobb szakmai tudásomat veszem igénybe általa. Tele vagyunk kihívásokkal és olyan dolgokat valósíthatunk meg vele amiről eddig csak álmodtunk. Az ezt követően alakult Meybahar zenekarunkkal is egy álom válik valóra. Úgy érzem ezért hihetetlen energiák tudnak megmozdulni. Nyitott szemekkel járok, követem a megérzéseimet, és figyelem a hatásokat. Tisztelem mások munkáját, de a humbug dolgokat, produkciókat valahogy azonnal messziről kiszimatolom. Nálam valahogy mindig is működött egy természetes szelekció, óriási az igényem, hogy megkeressem a tiszta forrást, és a legjobbakkal találkozhassak, legjobbaktól tanulhassak. Külső szemlélőnek tudom, ez sokszor őrültségnek látszik!
Dalok.hu: Hogyan lett a hegedű a fő hangszered? Vannak zenei példaképeid?
Dalok.hu: Több különleges hangszert is használsz. Mit érdemes ezekről tudni?
Dalok.hu: Hogyan találkoztál Mariliával? A zene volt az első vagy a szerelem?
Dalok.hu: Mutasd be a Meybahart. Van egy előre meghatározott zenei koncepciója vagy spontánul alakul a zenétek?
Mai felállásában így néz ki a zenekar:
Marilia Pilti - görög szantúr
Kopcsik Márton - hegedű, zengőhúros brácsa
Krolikowski Dávid - ütőhangszerek
Takács Péter - tabla
Varga Merse - doholla, keretes dob
Természetesen alakult ki a koncepciónk is. Talán inkább úgy fogalmaznám meg, hogy ösztönös energiáinkat, mindig is fontosnak éreztük megélni, ami mögött - már csak a stílus miatt is - csak nagyon tudatos munka folyhat.
Az első időkben barátainkkal való találkozások és közös zenélések öröméből indíttatva határozottan úgy éreztük ezzel komolyan szeretnénk foglalkozni a jövőben.
Ezt követően, Mariliával egy éven keresztül dolgoztuk ki a mai reprtoárunk alapjait, amit idővel közösen hangszereltünk át a többiekkel. Azóta kidolgoztunk háromfajta trió felállást és sokakat megdöbbentő módon teljes létszámban - három ütőhangszerrel kiegészülve - is gyakran fellépünk.
A legfontosabb szempont számunkra, hogy azzal zenével foglalkozzunk, amit szeretünk, ami a legnagyobb és legmélyebb hatást gyakorolja ránk. A görög, török, örmény, a perzsa, vagy az indiai zenék számunkra természetesek. Mindig ez a világ nyűgözött le minket leginkább. Mindannyiunk számára megvannak a külön-külön személyes kötődései azzal amivel foglalkozik és amivel a zenekarban is közösen foglalkozunk.
Marilia görög lány, modern zenei tanulmányai során, mindig is örömmel fedezte fel újra saját hagyományaikban rejlő szépségeket. Külön öröm és nagyon izgalmas számára, hogy mivel jelenleg Magyarországon él, a legnagyobb görög szantúrművész Ourania Lampropoulou tanításai után, megismerkedhet a magyar cimbalom játék nagymestereivel is, mint Balogh Kálmán, vagy Lukács Miklós.
Takács Péter az indiai klasszikus zene szerelmese, Szalai Pétertől tanul tablán és gyakran jár Indiába is, hogy elmélyítse tanulmányait.
Varga Merse az isztanbuli ütőhangszer egyik legnagyobb mesterétől Misirli Ahmet-től tanult, játékában találkozik az indiai, török és balkáni zenei tradíció. Krolikowski Dávid elsősorban dobfelszerelésen kezdte zenei tanulmányait, de később ő rá is nagy hatással volt a közel-keleti, afrikai, dél- amerikai zenei kulturák komplex és kimeríthetetlen ritmus világa. Izgalmas, hogy mind három ütősünk elmélyülten foglalkozik a keleti ütős játék hagyományaival, ezért tökéletesen tudnak egy nyelvet beszélni, ami óriási lehetőségeket kínál a hangszerelésben.
Dalok.hu: Mit érdemes tudnia a hallgatónak az „Abyss” lemezetekről?
Dalok.hu: Mik a zenekar tervei? Hol lehet titeket látni a közel jövőben?
A Budapest Ritmo Showcase szereplést követően kaptunk meghívást a palicsi Etnofest világzenei fesztiválra júniusban.
Szeretnénk továbbá egy videóklipet is forgatni az egyik számunkhoz, amit már a lemezkészítés során el is kezdtünk. Örülünk, ha saját belefektetett munkánk mellett, kiadónk segítségével minél több emberhez eljuthatna a zenénk.